Lessen

De yogalessen van 75 min., worden zorgvuldig opgebouwd en zijn geschikt voor vrijwel iedereen, jong en ouder, man of vrouw.

Door het klein houden van de groepen (maximaal 14 personen), is het mogelijk om iedereen een goede begeleiding en persoonlijke aandacht te geven. De lessen worden zo gegeven dat iedereen op zijn eigen niveau voldoening en uitdaging in de yogahoudingen kan vinden. Hierdoor is het mogelijk om op elk gewenst moment in te stromen.

Door het regelmatig beoefenen van yoga treden zowel fysieke als mentale veranderingen op, vandaar dat mensen die regelmatig yoga beoefenen zich vaak energieker en beter in balans voelen. Daarnaast hebben veel asana’s (houdingen) een verjongende werking op lichaam en geest.

Klik hier voor het rooster.

Beschrijving van de verschillende yogalessen:

Hatha yoga:
De lessen bestaan uit een korte warming up, actieve yogahoudingen (asana’s) en worden afgesloten met een korte yoga-nidra. De lessen zijn, soms met een kleine aanpassing, geschikt voor vrijwel iedereen. In de lessen wordt zowel kracht als souplesse ontwikkeld. Tijdens de les komt het hele lichaam aan bod met een accent op een bepaald gebied van het lichaam. Je komt hierdoor dieper in de houdingen en je bevordert de energiestroom optimaal. Ook wordt er tijdens de les regelmatig met verschillende ademhalingstechnieken gewerkt.

Yin-yoga:
Yin-yoga is een rustige vorm van yoga waarbij de asana’s (houdingen) lang worden aangehouden. Door het lang aanhouden (3 tot 5 minuten) van de asana’s werken deze houdingen fysiek met name in op het bindweefsel en werken ze diep door op je energetisch systeem.
De houdingen zijn niet heel dynamisch; de uitdaging zit hem met name in het feit dat je je mentaal sterkt in het aanhouden van de asana; verzet je je tegen de houding, of ga je mee met de flow en kun je ontspanning in de houding vinden en daardoor soepeler van lichaam en geest worden? Ook wordt er gewerkt met de ademhaling. De yin-yogalessen worden afgesloten met een korte yoga midra.
Van yin-yoga wordt je snel leniger, mits je het natuurlijk regelmatig doet.

Zwangerschapsyoga:
Tijdens deze lessen werk je door middel van zachte yogahoudingen aan het vertrouwen in jezelf en de kracht van je lichaam. Daarnaast komen ontspanningsoefeningen, ademhalingstechnieken en contact maken met je kindje uitgebreid aan bod. Je houdt je spieren soepel en krachtig en door de verschillende ademhalings- en ontspanningsoefeningen word je goed voorbereid op de bevalling.
Regelmatig zullen er partnerlessen zijn, zodat je partner weet wat zijn rol tijdens de bevalling zou kunnen zijn en goed op de hoogte is van de ademhalingstechnieken om jou zo goed mogelijk te ondersteunen tijdens de bevalling.
Meer informatie: http://susumna.nl/lessen/zwangerschapsyoga

Yoga-nidra:
Yoga-nidra is een krachtige techniek, waarin je leert je bewust te ontspannen. Een methode om volledige ontspanning teweeg te brengen.
Nidra betekent slaap. Tijdens de yoga nidra lijk je te slapen, maar je bewustzijn is wakker en functioneert op een dieper niveau. De yoga-nidra techniek is er in een korte en een lange versie. De wekelijkse lessen worden afgesloten met een korte yoga nidra, de workshops met een lange yoga nidra.

Individuele yogalessen:
Het is bij Yoga-studio Susumna mogelijk om individueel of met z’n tweeën les te volgen.
Na een intake gesprek wordt een persoonlijk lesplan opgesteld er wordt gekeken naar de wensen en het persoonlijke doel van de cursist(en) om yoga te beoefenen. De beweegredenen om individueel yogallessen te volgen, kunnen zeer uiteenlopend zijn.
Informeer naar de mogelijkheden en tarieven.

Yogalessen voor bedrijven.
Steeds meer bedrijven ontdekken de voordelen van yoga en bieden hun werknemers yoga aan in de vorm van wekelijkse lessen of een incidentele workshop. Dit kan bij yoga-studio Susumna op locatie of in de studio. Tijdens een kennismakingsgesprek worden de behoeften en het doel van de werkgever in kaart gebracht, waarna een plan op maat wordt opgesteld. Informeer naar de mogelijkheden en speciale tarieven.